الأربعاء، 8 سبتمبر 2010

حزن أفلاطوني

ليت الأماني في صميمي تخفق ... دون الحنين منازل لا تصدق
ليت الزمان وقد أتانا مجحفا ... يغدو بهيجا ليته يصّدق
كيف احتوى صمتي الشجون وهل أرى ... في مطلع الأيام دربا يغدق ؟
كنا نرى الأحزان طيرا مارقا ...حتى أتانا مسرعا يتحقق
فإذا الكواكب في فضائي أقفرت ... وإذا الشموس لهيبها لا يحرق
و إذا الحنايا بالمغيب تجرعت ... مر القتام فأصبحت لا تشرق
هذا مضاء السيف في كبد اللظى ... قد فارقتنا فرحة تتملق
وغدا المراد و قد طوى فتبعثرت ... قيعان قلب شاعر يتحرّق
أيان أغدو و الشعور حكايتي .. في عقر دار بالهوى تتشوق
الليل في نزق التمني مسرف ... و الحزن نبض بالقضاء موثّق

هناك 12 تعليقًا:

  1. روووووووووووووعه رووووووووووعه بجد بجد

    يا عسل يانغومة موهبتك ماشاء الله رائعه

    رجائا ماتحرمناش من ابداعك مستنين كل جديد

    ردحذف
  2. انتي فين يا نغم معلش والله اصل طلعت انام قلت اهرب شويه من اللي انا فيه..

    انا موجده للصبح قوليلي نتكلم ضرروري

    ردحذف
  3. انا هناااااك انتي فين؟؟

    ردحذف
  4. تسلميلي يامدن على الكلام الحلو ونتي بعد والبنات ليكم مكانة محفوظة والله يكرمكم يابنات بامانيكم وتشوفوها تتحقق.
    ******************************************
    بالنسبة للقصيدة الثانية
    هي باين مش موزونة بحس كده ولا مابفهمش كتير في وزن الشعر بس عموم كلماتها قويه وحلوة وباين انك متاثرة بالشعر القديم ^_^
    ياليلة العيد انيستيينا وجددتي الامل فينا :)اليوم 1 من شوال ^_^
    اسدية

    ردحذف
  5. مدن انا ببعث لك من كتير بس مش عارفة ليه مابيتنشر واحيانا بيكتب فيه ارور!!انا منتظراكي بالشات تبعكم باسم((نوار))اللا

    ردحذف
  6. انا اسدية ان شالله تكوني موجودة كمان بدخل على صفحتك ومش عايز يطلعلي البوكس بتاع التعليقات اخر حاجة عملتها اعدت التشغيل :)

    ردحذف
  7. اسدية عايزة اديكي ايميلي نتكلم اصلي مبحبش فوتة الشات وكمان مش حنقدر نتفق عموعد محدد اصل في تعارض بدخولنا زي ما انا شايفة مش عارفة ازاي ابعتلك الايميل انتي ليكي حساب هنا ايعتلك عليه؟ مش عارفة ازاي كإنك مرة سجلتي و ليكي اسم هنا صح؟

    ردحذف
  8. صح ايميلي مش عارفة ينفع ابعثه الان؟اذا موجودة حاليا ردي علي اوكيك

    ردحذف
  9. ازيك ياجميل.. ؟
    عايزين حاجات حلوة تانية .

    ردحذف
  10. اطالب بموضوع جديد .

    ردحذف
  11. السلام عليكم
    اخبارك ياامدونة ان شاءلله تمام ^_^
    مدوونة حبيبتي ياليت لو تحذفي حواراتي اللي مافيهاش حاجه مفيده زي بتاعت الشات او الايميل..
    وشكرا مقدما
    اسدية

    ردحذف